Ongelma?

  Kaikki mitä sinun tulee tietää Vektorin käytöstä

Tervetuloa Vektorin ongelmanselvitysoppaaseen

Täältä löydät ratkaisun useimpiin ongelmiin.

1. Kassan ilmoittama ongelma

Vektorin tilavalintaa painamalla näet ongelman syyn. Vihreä väkänen osoittaa kaiken olevan kunnossa. Punainen kertoo ongelmasta. Katso niiden mukaan seuraavat vaihtoehdot.

Paina nuolen osoittamasta kohdasta.

Vihreä väri osoittaa että yhteys pilvipalveluun on kunnossa. Näet myös vektori pilvipalvelun osoitteen. Punainen väkänen kertoo siitä, että Vektori Kassalla ei ole yhteyttä omaan pilvipalveluun. Yleensä tämä johtuu siitä, että kassalaitteen verkkoyhteys ei ole kunnossa. Toinen harvinaisempi vaihtoehto on, että pilvipalvelu ei ole toiminnassa. Tarkista pilvipalvelun toiminta täältä https://status.vektori.fi/.

1.1. Yhteysongelman selvitys

Kassalaitteen verkkoyhteyden voi tarkastaa monella tavalla. Vektori Kassa ilmoittaa sen katkeamisesta Tila -ruudulla.

Mikäli korttimaksut vain toimivat, niin tilapäinen yhteyshäiriö ei haittaa. Myynnit tallentuvat Vektori kassasovellukseen.

HUOM! Jos ongelma kestää pitkään, useita tunteja, etene vian selvityksessä.

1.1.1. Wi-Fi ongelmat

Kannattaa tarkistaa onko Wi-Fi päällä. Esimerkiksi jos Wi-Fi tulee erillislaitteesta, kuten reititin/modeemi, tämän laitteen toimivuus tulee tarkastaa. Wi-Fi:n ollessa päällä merkki näyttää tuolta, mutta sen ollessa poikki, tätä merkkiä ei ole.

On suositeltavaa myöskin ottaa selvää onko verkkoyhteyden palveluntarjoajan yhteyksissä ongelmia ja vaihtaa mahdollisuuksien mukaan toimivaan.


1.1.2. Mobiiliyhteys ongelmat

Jos käytät mobiili yhteyttä, tarkista, että sim-kortti on paikallaan ja yhteys toimii. Tarkista myös mahdolliset operaattorista johtuvat ongelmat.

1.1.3. Ehdotuksia ongelman ratkaisuun

1.2. Milloin yhteyttä tukeen?

Vektori tuki ei pysty auttamaan kassalaitteen ulkopuolelta johtuvista yhteysongelmissa. Ota yhteys yhteyden tarjoavaan tahoon. Mikäli kassapäätteessä on toimiva verkkoyhteys, eikä kassaojelman käynnistys tai uudelleen asennus auta, ota yhteyttä omaan Vektori myyjään tai tukeen  lomakkeella Apua -sivuston kautta.

2. Tulostin ongelma

Tämä ilmoitus tulee näkyville esimerkiksi kun tulostimen virta tai bluetooth yhteys on otettu pois päältä. Tarkasta että ne ovat päällä ja käynnistä sovellus uudestaan.

2.1. Bluetooth tulostin ongelma

Bluetooth on päällä (tämä tärkeä olla päällä mikäli käytetään tällä yhteydellä olevaa tulostinta), merkki puuttuu mikäli bluetooth on pois päältä.

HUOM! Älä käytä muita bluetooth laitteita kassapäättessä. Myös lähellä olevat muut bluetooth laitteet voivat häiritä yhteyttä.

Yleistä tietoa tulostimen käytöstä sovelluksessa löytyy käyttöönoton kappaleesta 3.2. Maksupäätteen käyttäminen kuittitulostimena 

2.2 Ongelma tulostimen yhteydessä

Mikäli Vektori kassasovellus ilmoittaa että "Ongelma tulostimen yhteydessä" ja näyttää että "Havaittiin ongelma..", tämä on ratkaistavissa muodostamalla esimerkiksi Bluetooth yhteys sovelluksen kanssa uudestaan, mutta tämä vaatii edellisen yhteyden katkaisemista.

Sovelluksesta ensin Toiminnot -> Asetukset -> Tulostin -välilehdelle ja Valittu tulostin kohtaan “Ei mitään” -> Tallenna, sitten takaisin Tulostin -välilehdelle ja nyt Valittu tulostin kohtaan takaisin tulostimen asetukset, esimerkiksi "Bluetooth".

Paina lopuksi vielä + näppäintä ja aseta kuittitulostimesi asetukset, lopuksi Tallenna.

3. Maksupääte ongelma

Jos maksupääte ei toimi, tarkista/tee ensin:

3.1. Nets maksupääte ongelmat

Virheilmoitus Nets maksupääte ongelmasta.

Käynnistä ensin maksupääte ja sitten kassa kassa uudelleen. Tämä uudistaa päätteen ja kassan yhteyden.


3.1.1. Maksupäätteen verkkoyhteys

Nets maksupäätteet toimivat joko lähiverkon tai Wi-FI verkon välityksellä. Tarkista maksupäätteestä, että verkko tai Wi-FI kuvake on vihreä. Mikäli sen on punainen tai valkoinen maksupääte ei ole verkossa. Tarkista oma lähiverkon/Wi-Fi verkon toimivuus. Tarvittaessa ota yhteys Nets maksupäätetukeen saadaksesi liitettyä maksupääte verkkoon.


3.1.2. ECR yhteys kassapilveen

Maksupääte ei juttele Vektori kassasovelluksen kanssa suoraan vaan se tapahtuu Netsin oman pilvipalvelun välityksellä (connected@cloud). Kun maksupäätteellä on yhteys Nets palveluun ECR kuvake näytöllä on vihreä.

HUOM! Mikäli kuvake on punainen tai valkoinen yhteyttä palveluun ei ole. Yleensä tämä johtuu siitä, että laitteella ei ole verkkoyhteyttä tai laitteen asetukset ovat väärin. Ota yhteys Nets maksupääte tukeen ja pyydä ohjeet maksupäätteen yhdistämiseen Nets connected@cloud -palveluun.

3.1.2. Nets maksupääte asetusten muuttaminen itse

Voit myös itse tarkistaa tai muuttaa Nets maksupäätteen asetuksia (ohessa alla myös video). Tarvitset siihen kauppiaskortin. Ohessa ohjeet:

3.1.3. Maksun keskeytyminen Nets maksupäätteellä

Jos maksu keskeytyy kesken tapahtuman yhteysongelman takia, on hyvä


HUOM! Keskeytä napista painaminen keskeyttää tapahtuman.


Mikäli ongelma ei korjaannu yksinkertaisesti ohjelman ja maksupäätteen uudelleenkäynnistyksellä:

3.1.4. Korttimaksun veloittaminen kassan ohi

Voit tehdä manuaalisia veloituksia maksupäätteellä, vaikka se on integroitu Vektori Kassaan. Huomioi kuitenkin että Vektori Kassa ja Vektori pilvipalvelu eivät tiedä manuaalisesti tehdyistä maksutapahtumista. Ne näkyvät ainoastaan Netsin raportoinnissa. Myöskään kuitin tulostaminen ei onnistu, ellei maksupäätteessä itsessään ole kuittitulostinta.

3.1.5. Ota yhteyttä Nets maksupääte tukeen

Täältä löydät maittain yhteystiedot Nets maksupäätetukeen:

https://www.nets.eu/payments/contact-us

3.2. Poplapay / Npay Payment terminal issues / maksupäätteen terminaalin ongelmat

Poplapayn vastaava virheilmoitus maksupääte ongelmasta.

Lisäksi Poplapay tunnistaa mikäli maksupäätettä käytetään kahdessa Vektori kassasovelluksessa, tai esimerkiksi siten että on jätetty selaimessa pilvipalvelun kautta käytetty Vektori Kassa auki ja samaan aikaa käytetään Vektori kassasovellusta tabletilla - aina yksi maksupääte per Vektori Kassa.

Tunnuksen 0000 tilalla olisi oikea tunnus.


Tarkista ensimmäiseksi alla olevat asiat.

4. Kassasovelluksen kaatuminen tai jumiutuminen

Kassasovelluksen selvittämätön kaatuminen on harvinen ongelma. Yleisin syy on laitteen muisti ongelma. Jos ongelma on jatkuvaa tulee kassasovellus asentaa uudelleen. Jos kassasovellus on asennettu sovelluskaupasta, sen voi heposti ja turvallisesti poistaa ja asentaa uudelleen. Jos sovellus on ladattu laitteeseen muuten kuin sovellukaupasta, täytyy kassasovelluksen muisti tyhjentää. Ohessa tarkempia ohjeita eri alustoille.

4.1. Kassasovelluksen uudelleenasennus

Ellei mikään em. toimenpide auta, viimeisenä vaihtoehtona on Vektori kassasovelluksen uudelleenasennus. Uudelleenasennuksen yhteydessä kassasovellus yhdistetään uudelleen Vektori pilvipalveluun ja tarvitset siihen seuraavat tiedot:

HUOM! Tätä ei suositella tehtäväksi tilanteessa jossa yhteyttä Vektori pilvipalveluun ei ole saatavilla, koska uudelleenasennus edellyttää kassasovelluksen yhdistämisen uudestaan Vektori pilvipalveluun hakeakseen sieltä tuotteet ja asetukset. Kassasovelluksen poistaminen ja uudelleenasennus on kuvattu tarkemmin seuraavissa kappaleissa.

4.1.1. Android: Google Play

1. Sulje sovellus.

2. Avaa Google Play Kauppa.

3. Kirjoita hakuriville “vektori kassa”.

4. Kosketa Vektori Kassa kuvakkeen kohdalla, kts kuva.

5. Seuraavaksi valitse Poista.

6. Varmenna poistaminen avautuvassa ruudussa, valitse Poista.

7. Lopuksi, valitse Asenna.

Voit myös mennä oikealle sivulle Google Play palvelussa suoraan kuvakkeesta, jos selaat näitä ohjeita samalla laitteella jossa sinulla Vektori kassasovellus asennettuna.

4.1.2. Apple IOS: App Store

1. Paina ja pidä appia painettuna.

2. Napauta Poista appi .

3. Napauta Poista appi ja vahvista sitten toiminto napauttamalla Poista.

4. Asenna Vektori Kassa uudelleen App Store:sta.

https://support.apple.com/fi-fi/HT207618 

Voit myös mennä oikealle sivulle App Storessa suoraan kuvakkeesta, jos selaat näitä ohjeita samalla laitteella jossa sinulla Vektori kassasovellus asennettuna. Muista poistaa appi em. ohjeiden mukaisesti.

4.2. Kassaohjelman muistin tyhjennys

4.2.1. Nets Castles1000, Viva PAX, Verifone CM5

Näissä Vektori maksupäätteissä kassasovellus on ladattu päätelaitteen toimittajan toimesta laitteelle, eikä sitä tulisi poistaa. Uudelleen käyttöönotossa kassaohjelman muisti tyhjennetään laitteen asetuksista(joissain tapauksissa asetuksiin ei ole pääsyä, ole yhteydessä laitteen jälleenmyyjän miten edetä).

HUOM! Tätä varten sinulla tulee olla salasana, jolla pääset asetuksiin. Salasanan saat tarvittaessa laitteen myyjältä.

1. Vedä sormella laitteen näytön ylä- tai alareunasta valikko näkyviin.

2. Valitse asetukset (hammasratas) ja syötä käyttäjätunnus ja/tai salasana.

3. Valitse sovellukset ja ilmoitukset.

4. Valitse Vektori Kassa.

5. Valitse muisti.


6. Valitse tyhjennä muisti.

Palaa takaisin ja käynnistä kassaohjelma.