FAQ
Avaa osio löytääksesi vastauksia Vektori aiheisiin kysymyksiin
Käyttöönotto
Q: Mitkä ovat Vektori sovelluksen laitevaatimukset?
A: Puhelin tai tabletti (käytettävä Vektori sovellusta joka ladattu Google Play palvelusta).
Käyttöjärjestelmä (minimi): Android 8.0, iOS 15, iPadOS 15, tai uudempi.
Näytön minimikoko (suositeltu): puhelin 5", tabletti 10".
RAM muisti (minimi): 3GB.
RAM muisti (suositeltu): 4GB.
Tallennustila (suositeltu): 32GB.
https://tuki.vektori.fi/laitteet
Q: Mitä teen aluksi?
A: Kun olette valinneet Vektorin käyttöön, saatte sähköpostiinne käyttöönotto-ohjeet.
Myös käyttöönotto osio näillä tukisivuillamme auttaa teitä tutustumaan Vektoriin.
A2: Ohjevideoilla voisi myös alkuun päästä:
Vektori Kassan käyttöönotto pikaopas (youtube).
Käyttäjienhallinta (youtube).
A3: Kun maksupäätteenne on yhdistettävissä Vektoriin, voitte aloittaa Vektorin käyttöönoton:
esimerkiksi 1.3.1. Yleiset kassa-asetukset -kappale opastaa kuitin asetusten(kuitin yläosa ja alaosa tekstit) asettamiseksi oikein pilvipalvelun kautta
maksupääte pitää olla samassa verkossa(wifi) kuin Vektori sovelluksen sisältämä laite, ohjeita esimerkiksi Netsin maksupäätteille:
tuki.vektori.fi/ohjeet/vektori-nets-maksupäätteet
jos ongelmia:
tuki.vektori.fi/ongelmanselvitys
esimerkiksi nets move3500 -maksupäätteessä pitää olla wifi-merkki vihreänä, samoin kuin ECR -valon tulee palaa tasaisen vihreänä, jos näin ei ole, olkaa hyvä ja tarkastakaa asetukset, ongelmanselvityksen kappaleessa 3.1.2. on ohjeet:
3.1.2. Nets maksupääte asetusten muuttaminen itse
Q: Pitääkö tuonne vektori pilveen luoda kassan käyttäjille (kassahenkilöille) tunnukset sähköpostiosoitteilla?
A: Ei tarvitse.
Työtilan syöttämisen jälkeen se kysyy kertaluontoisesti käyttäjätunnusta ja salasanaa, joilla se yhdistää kassan oikeaan pilvipalveluun.
Tämän jälkeen se pyytää vielä antamaan kassalle nimen (millä eri kassat tunnistetaan pilvipalvelussa) ja yhdistetäänkö varastoon (jos varastonhallinta on käytössä).
Lopuksi se pyytää myyjän PIN koodia avatakseen itse kassan(oletus PIN koodi: 4262).
Ensimmäisen kerran jälkeen se yhteys pilveen säilyy kassan muistissa ja myyjät tarvitsevat ainoastaan myyjätunnuksia (PIN koodeja). Jos sovellus uudelleenasennetaan, joudutaan tuo prosessi tekemään alusta - tietenkin, kaikki mitä on pilven kautta tehty, kuten myyjät yms säilyvät muuttumattomana siellä.
Q: Mikä on Vektorin työtilan osoite?
A1: Työtilasi osoite on: minunyritys.vektori.fi - Korvaa minunyritys oman yrityksesi nimellä. Se löytyy kutsusta jonka olet saanut sähköpostiisi.
A2: Jos olet jo kirjautuneena Vektori sovellukseen, tutustu ongelmanselvitys oppaaseemme.
Q: Mistä lisään tuotteet ja hinnat (kassalaitteeseen)?
A: Vektori pilvipalvelusta.
Q: Miten teen tuotteiden ja tuoteryhmien järjestämisen?
A: Tuotteiden ja tuoteryhmien järjestykseen on asetus Vektori pilvipalvelussa:
Asetukset (vasen valikko alhaalla) -> Kassa -> Yleiset -> sivun alaosassa.
Laittamalla järjestykseksi nimen, voi sitten kikkailla esim. tuoteryhmiä järjestykseen laittamalla numeroita tuoteryhmän nimen alkuun:
001 Puurot.
002 Keitot.
003 Vellit.
Valitettavasti tällä hetkellä järjestelmä ei automaattisesti osaa järjestää myydyimpiä tuotteita alkuun, mutta sellainen ominaisuus on mahdollisesti tulossa myöhemmin tänä vuonna, samoin kuin värikoodien antaminen painikkeille.
A2: Sovelluksen päivityksen yhteydessä, tietyissä tilanteissa tuotteiden ja tuoteryhmien järjestys voi muuttua. Saat muutettua tuotteet ja tuoteryhmät esimerkiksi aakkosjärjestykseen seuraavasti:
Kirjaudu Vektori pilvipalveluun.
Valitse vasemmalta valikosta: Asetukset.
Valitse Kassa otsikon alta: Yleiset.
Valitse kohdasta Tuotteiden järjestys: Nimi.
Valitse kohdasta Tuoteryhmien järjestys: Nimi.
Valitse Päivitä.
HUOM! Tämän jälkeen Vektori Kassa sovellus tulee vielä käynnistää uudelleen.
Q: Mistä saan tehtyä ja nimettyä pääryhmiä? / Mistä pääryhmien tekeminen ja nimeäminen tapahtuu?
Tuoteryhmien hallinta on Vektori pilvipalvelussa Asetukset > Tuoteluettelo > Tuoteryhmät.
Tällä hetkellä kassasta puuttuu tuki varsinaisille pääryhmille.
Eli kassa ei erottele pääryhmiä ja tuoteryhmiä vaan käsittelee ne samalla tavalla:
Päällysvaatteet
Takit
Tuote: Villakangastakki
Tuote: Toppatakki
Kassa näyttää tuoteryhmissä:
"Päällysvaatteet
"Takit"
"Päällysvaatteet" on tyhjä, koska siihen ei ole suoraan liitetty tuotteita. "Takit" alla näkyy Villakangastakki, sekä Toppatakki.
Q: Pystyykö näkemään tämän päivän myynnit jo tänään? Jostakin näkee päivän myynnit samaan aikaan kun myyntejä kertyyy?
A: Kahdesta paikkaa:
a) Vektori sovelluksessa.
Toiminnot -> X raportti (tämä näyttää myynnit kumulatiivisesti edellisestä päivänpäätöksestä tähän hetkeen). X raportti ei tee uutta päivänpäätöstä, eli sitä voi katsella milloin tahansa.
b) Vektori Pilvipalvelussa.
Kassamyynnit (vasen valikko) -> Rajaa lisäksi suodattimilla haluttu myyntiaika, esim. tämä päivä. -> Suodata.
Q: Kuinka tehdään päivänpäätös?
A: Tehkää päivänpäätös myös Vektori sovelluksessa(maksupäätteen lisäksi).
Mikäli teillä on käytössä integroitu Netsin maksupääte, niin päivänpäätöksen tekeminen Vektori sovelluksessa tekee päivänpäätöksen myös Netsin maksupäätteessä.
Pelkästään Vektorin näkökulmasta päivänpäätöksen ei tarvitse olla kirjaimellisesti päivänpäätös, sen voi tehdä harvemmin, tai vaikka useammin kuin kerran päivässä (vuoronvaihto). Siksi se ei ole kassassa automaattinen.
Q: Onko mahdollista saada päivittäin erittelyä eri maksutavoista siltä päivältä? Jos esimerkiksi e-passia on käytetty niin saako tämän päivän erittelyn suoraan Vektori sovelluksesta? Saako miten nähtyä kortti- ja käteismaksut?
Q: Onko mahdollista saada päivittäin erittelyä eri maksutavoista siltä päivältä? Jos esimerkiksi e-passia on käytetty niin saako tämän päivän erittelyn suoraan Vektori sovelluksesta? Saako miten nähtyä kortti- ja käteismaksut?
A: Suoraan saatavilla Vektorin pilvipalvelusta (päävalikko vasemmalta) Raportit -> Tilitysraportti ja/tai Rahaliikenneraportti.
Q: Onko pohjakassa ominaisuutta?
A: Vektori sovelluksessa ei valitettavasti ole suoraan pohjakassa ominaisuutta.
Voit ajatella asian niin että myymälän pohjakassa tulee olla aina päivän alussa sama vaikka 500e ja päivän päätösraportilta näkee käteismyynnit, niin siten erotus pitäisi olla laskettavissa.
Pohjakassaa ominaisuutta on aina silloin tällöin toivottu, mutta käteisen osuus vrt. korttimaksuihin alkaa olla jo yleisellä tasolla niin pientä, että ominaisuus ei ole ainakaan ihan heti tulossa.
Q: Kassa ei anna siirtää summaa maksupäätteelle,siinä lukee että "maksutapahtumajono", kuinka menetellä?
A: Mikäli ongelma ei korjaannu yksinkertaisesti sovelluksen uudelleenkäynnistyksellä:
-> sovellus voidaan poistaa, asentaa uudelleen ja yhdistää kassa uudelleen pilveen.
HUOM! Keskeytä napista painaminen keskeyttää tapahtuman.
Q: Saako Vektorissa (pilvessä) tehtäviin verkkolaskuihin lisättyä liitetiedostoa?
Q: Saako Vektorissa (pilvessä) tehtäviin verkkolaskuihin lisättyä liitetiedostoa?
A: Kyllä, jos ne ovat PDF -muodossa - ensimmäisen kerran kun laskun lähettää, se kerää PDF -tiedostot jotka tiedostoissa
- mutta menevätkö ne sitten eteenpäin sen jälkeen, on pankin tai esimerkiksi välissä toimivan yrityksen asia.
Q: Mistä johtuu, että tuoteryhmien ja tuotteiden näppäimet vaihtaa paikkaa itsestään sovelluksessa?
A: Sovelluksen päivityksen yhteydessä, tietyissä tilanteissa järjestys on voinut muuttua.
Saat muutettua tuotteet ja tuoteryhmät esimerkiksi aakkosjärjestykseen seuraavasti:
Kirjaudu Vektori pilvipalveluun.
Valitse vasemmalta valikosta: Asetukset.
Valitse Kassa otsikon alta: Yleiset.
Valitse kohdasta Tuotteiden järjestys: Nimi.
Valitse kohdasta Tuoteryhmien järjestys: Nimi.
Valitse Päivitä.
Tämän jälkeen Vektori Kassa sovellus tulee vielä käynnistää uudelleen. Nyt tuotteet ja tuoteryhmät ovat nimen mukaisessa järjestyksessä.
Q: Voiko Vektorista tehdä ulosmaksun, eli kun pitäisi kuittia vastaan antaa kassasta rahaa ulos?
A: Suoraan käteisnostolle ei ole Vektorissa tukea, mutta tuon voi toteuttaa esimerkiksi seuraavalla tavalla:
Tee nollatuote jolle myös oma kirjanpitotili (jolloin se eriteltynä raporteissa). Vektori sovelluksen ollessa palautustilassa, tälle nollatuotteelle voi asettaa summan sovelluksessa.
Suosittelemme että keskustelette kirjanpitäjänne kanssa tarkemmin kirjanpitotilin nimeämisestä ja käteisnostoista yleisesti verotuksen osalta.
A2: Jos tarkoituksena on että asiakas maksaa ensiksi kortilla ja asiakkaalle annetaan rahaa tätä vastaan kassasta:
Suosittelemme keskustelemaan kirjanpitäjän kanssa kirjanpitotilistä ja korttisopimukseen kannattaa myös tutustua ettei käteisnostossa riko sitä.
Vektori pilvessä:
ensin asetukset->yritys->kirjanpitotilit->uusi kirjanpitotili.
seuraavaksi tuoteryhmät->uusi tuoteryhmä (esimerkiksi käteisnostot).
lopuksi tuotteet->uusi tuote ja tuotteiden tekeminen (esimerkiksi nollatuote).
Vektori sovelluksessa:
valitaan tuoteryhmästä tuote->asiakas maksaa sen.
seuraavaksi palautustila->otetaan tuote->valitaan palautus->ja lopuksi käteinen->rahat asiakkaalle (email/kuitti/kauppiaskuitti tarpeen mukaan).
Q: Kuinka teen Vektori sovelluksen uudelleen asennuksen?
A: Ohje löytyy ongelmanselvityksestä, klikkaa tästä!
Maksupäätteet
Q: Nets Move 3500 maksupääte ei yhdisty kassaan?
A: Yleisin syy on, että maksupääte ei ole verkossa tai löydä sieltä Nets Connected@Cloud -palvelua.
A2: Mahdollisia syitä ovat:
Maksupääte käyttää 3G verkkoa, se pitää määritellä käyttämään Wi-Fi verkkoa.
tarkista asetukset: tuki.vektori.fi/ongelmanselvitys -> kappale 3.1.2.
Maksupäätteen parametrit ovat väärin, ne pitäisi tulla Netsiltä oikein toimitettuna, mutta voit tarkistaa ne tämän videon avulla:
https://www.youtube.com/watch?v=bSYH6i8MV_4
Voi olla myös tilanne, että selainkassa & tabletti käyttää samaa maksupäätettä?
Huolehtikaa siitä, että aina yksi maksupääte per Vektori Kassa - on kassa sitten selaimessa tai tabletilla.
Q: Nettiyhteys ei toimi - esimerkiksi: Vektori sovellus ei nyt enää yhdisty nets maksupäätten kanssa
A: Vektori edellyttää toimivan nettiyhteyden. Eli nettiyhteyden pitää olla kunnossa, että kassaa voi käyttää.
Kokeile ensialkuun käynnistää sekä kassalaite (tabletti, puhelin?), että maksupääte uudelleen.
Esimerkiksi Netsin maksupäätteen voi käynnistää uudelleen painamalla pohjaan yhtä aikaa keltainen ja . (piste) näppäimet ja pitämällä niitä pohjassa n. 5sek. Laitteen sammuttua se lähtee käyntiin vihreää painiketta painamalla.
Lisää tietoa erilaisten ongelma tilojen selvittelystä, katso: Ongelmanselvittelyopas.
A2: Sen lisäksi että on suositeltavaa tarkastaa mahdolliset häiriötiedotteet nettiyhteyden palveluntarjoajalta, Nets ja Poplapay tarjoavat omat sivustonsa:
Nets palvelujen tila: https://www.nets.eu/fi-fi/Pages/Palvelujemme-tila.aspx.
Poplatek palvelujen tila(EN): https://status.poplatek.com/.
Q: Miksi kassa tulostaa hylätyn maksutapahtuman ohessa "hylky kuitin" (android, sunmi, apple laitteilla)?
Q: Miksi kassa tulostaa hylätyn maksutapahtuman ohessa "hylky kuitin" (android, sunmi, apple laitteilla)?
Tällä halutaan selkeämmin viestiä milloin tällainen hylätty maksutapahtuma tapahtuu.
Hylkykuitin saa Vektori sovelluksessa pois päältä : Asetukset > Yleiset > Älä anna hylättyä myyntikuittia (korttimaksut).
Q: Mikä aiheuttaa virheilmoituksen "tarkista/tarkistetaan maksutapahtuma jono"?
A: Tuo "tarkistetaan maksutapahtuma jono" viesti tulee silloin, kun edellinen maksu on päättynyt ja kassalla ei ole tietoa sen tilasta.
Kassa tarkistaa maksun tilan ennen kuin voi aloittaa seuraavaa maksua.
Jos kassa<-> maksupääte yhteys katkeaa tuon aikana, niin kassa yrittää uudelleen tarkistaa jonoa kunhan yhteys palaa.
Mikäli ongelma ei odottamalla (minuutti tai kaksi) korjaannu*:
Vektori sovelluksesta: Toiminnot -> Asetukset -> Maksupääte - välilehdeltä Valittu maksupääte valinta "Ei mitään" -> Tallenna,
sitten takaisin sinne Asetukset -> Maksupääte välilehti ja nyt siihen Valittu maksupääte kohtaan Nets ja sen maksupäätteen tunnus -> Tallenna.
On myös toki hyvä tarkastaa että nettiyhteys toimii, sekä kassapäätteellä että maksupäätteellä. Näistä myös Ongelmanselvittelyopas kertoo enemmän.
*Sillon kun sen maksuikkunan sulkee, kassa lopettaa sen maksutapahtumajonon tarkistuksen
- eli pitää odottaa se parisen minuuttia, koska jokusen ajan päästä pitäisi tulla viesti, että jono on tarkistettu.
Q: Netsin ja kassan raportit eivät täsmää
Q: Netsin ja kassan raportit eivät täsmää
A: Vektorin raportti on myyntipäivän mukaan.
-> Netsin raportti on tilityspäivän mukaan.
-> Nets tilittää korttimyynnit kauppiaille muutaman päivään viiveellä.
Q: Maksupäätteellä näkyy Netsin virhekoodi xx?
A: Tietoa erilaisista virhekoodeista: https://support.nets.eu/fi-FI/article/terminal-declines-transactions-error-codes-and-display-errors
Q: Minulla on SumUp maksupääte, miten saan sen yhdistettyä?
Q: Minulla on SumUp maksupääte, miten saan sen yhdistettyä?
A: SumUp lomake tulee näkyviin pilvipalveluun Asetukset > Kassa > Yleiset -osioon, jonne voitte syöttää omat tunnuksenne,
heti kun olemme SumUp-liitoksen pilveen tehneet
- yleensä samana päivänä kuin mitä työtila on tehtynä ja/tai saamme pyynnön tehdä SumUp -laitteen liitos
Q: Maksupääte ei löydä SumUpia, miten saan sen yhdistettyä?
A: SumUp liitos (uudelleen):
Asetukset > Kassa > Yleiset -osiossa näkyvässä paikassa, ensiksi uloskirjautuminen(jos kirjautuneena), sitten kirjautuminen uudestaan
Sen jälkeen - Vektori kassa -sovelluksessa:
Toiminnot -> Asetukset -> Maksupääte -välilehti ja "Ei mitään" -> Tallenna (jos valinta siellä näkyy, niin tyhjennetään se ensiksi)
Toiminnot -> Asetukset -> Maksupääte -välilehti ja "SumUp" -> Tallenna
Q: Mistä löydän ohjevideoita tai yleistä tukea?
A: Vektori Kassan youtube sivuilta - tarkemmin vielä jos etsit tietoa, alla pari mahdollisesti hyödyllistä linkkiä:
Maksupäätetoimittajien tukikanavat:
Nets maksupäätetuki: puh. 0600 414243 / tukisivut.
Nets palvelujen tila: https://www.nets.eu/fi-fi/Pages/Palvelujemme-tila.aspx.Popla maksupäätetuki: Popla Online tools (kirjaudu omilla tunnuksilla).
Poplatek palvelujen tila(EN): https://status.poplatek.com/.Käyttäjätunnuksesi Poplapay online tools -palveluun on maksupäätesopimuksessa antamasi sähköpostiosoite. Saat salasanan tekstiviestinä klikkaamalla “Salasana unohtunut tai asettamatta?“.
Verifone maksupäätetuki: puh 09 477 433 40 / tukilomake.
Viva Wallet: Tukisivut.
Viva Wallet palvelujen tila(EN): https://status.vivawallet.com/.
Tulostimet ja muut lisälaitteet
Q: Star mPOP kassalaite pitäisi liittää Vektori sovellukseen, kuinka teen sen?
A: Ohje -osiosta löytyy kirjoitettuna asiasta Tuki - Vektori Tulostimet, Kassalaatikot ja Viivakoodinlukijat ja Star mPOP yhdistäminen Vektoriin (youtube) -videokin on myös tehty katsottavaksi.
Q: Vektori kassa sovellus ilmoittaa että "Ongelma tulostimen yhteydessä" ja näyttää että "Havaittiin ongelma.."
Q: Vektori kassa sovellus ilmoittaa että "Ongelma tulostimen yhteydessä" ja näyttää että "Havaittiin ongelma.."
A: Sovelluksesta ensin Toiminnot -> Asetukset -> Tulostin -välilehdelle ja Valittu tulostin kohtaan “Ei mitään” -> Tallenna, sitten takaisin Tulostin -välilehdelle ja nyt Valittu tulostin kohtaan takaisin tulostimen asetukset, esimerkiksi "Bluetooth". Ongelmanselvityksessä kappale aiheesta (linkki).
Q: Star mPOP kassalaatikko/kuittitulostin ei tulosta skandeja
A: Star Quick Setup Utility sovellus pitää asentaa, jos mahdollista (Android ja Apple):
-> Valitse kassalaatikko (paritettu laitteeseen).
-> Printer Settings.
-> Memory Switch Settings.
-> International Character = Sweden, Code Page = 1253 (Windows Latin-1).
Joissain tapauksissa skandit saa toimimaan Factory Default -asetuksilla.
Q: Pitääkö tehdä jotain erikoista Star CB2002 kassalaatikon kanssa saadakseen sen toimimaan?
A: Ei. Kyseessä oleva kassalaatikko yhdistetään kuittitulostimeen(RJ11-liitin). Kuitin tulostuessa se aukeaa.
Muussa tapauksessa kassalipas voidaan avata myös avaimella.